Heb je vragen?

Vul onderstaande gegevens in en wij zullen z.s.m. contact met u opnemen.

Op welke onderdelen wordt een heftruck gekeurd?

Heftrucks zijn onmisbaar in magazijnen, distributiecentra en productiefaciliteiten, maar kunnen gevaarlijk zijn als je ze niet goed onderhoudt. Regelmatige keuring is noodzakelijk voor de veiligheid van bestuurders en omstanders. Maar op welke onderdelen wordt een heftruck gekeurd?

Als erkend VA-keurbedrijf weten wij alles over veiligheidskeuringen. In deze blog vertellen we je daarom meer over de heftruckkeuring, waarom deze belangrijk is en op welke specifieke punten de inspectie zich richt.

Het belang van een jaarlijkse heftruckkeuring

Voordat we de specifieke onderdelen van een heftruckkeuring bespreken, is het belangrijk te begrijpen waarom deze keuringen zo belangrijk zijn. Intensief gebruik en blootstelling aan zware omstandigheden, zoals ruw terrein, zware lasten en continue belasting, zorgen voor slijtage en mogelijke defecten aan heftrucks. Na verloop van tijd kunnen deze defecten de veiligheid van de heftruck in gevaar brengen.

Jaarlijkse keuringen helpen om deze problemen vroegtijdig te signaleren en te verhelpen. Dit verhoogt niet alleen de veiligheid, maar ook de levensduur van de heftruck en voorkomt problemen met de arbeidsinspectie. Na goedkeuring kun je een jaar lang verantwoord verder.

Wettelijke vereisten en richtlijnen 

In Nederland verplicht de Arbowet periodieke keuringen van heftrucks. Een gecertificeerde keurmeester moet deze keuringen uitvoeren om de veiligheid van de heftruck te waarborgen. Minstens één keer per jaar is een keuring vereist, maar bij intensief gebruik kunnen meerdere keuringen nodig zijn. Het niet naleven van deze verplichtingen kan boetes opleveren en de veiligheid van medewerkers ernstig in gevaar brengen.

Op deze onderdelen wordt een heftruck gekeurd

Tijdens een heftruckkeuring keurt een gecertificeerde keurmeester de heftruck grondig op verschillende onderdelen. Hieronder zetten we de belangrijkste aspecten tijdens een keuring op een rijtje. 

1. Het hefmechanisme

Het hefmechanisme is wellicht het belangrijkste onderdeel van een heftruck. Dit mechanisme bestaat uit de mast, vorken, kettingen, hydraulische cilinders en andere componenten die verantwoordelijk zijn voor het heffen en laten zakken van ladingen. Tijdens de keuring controleren ze de heftruck op de volgende aspecten:

  • Mast en vorken: De mast moet vrij zijn van scheuren, vervormingen en andere zichtbare schade. De vorken worden gecontroleerd op slijtage, waarbij speciale aandacht wordt besteed aan de dikte van de vorken. Intensief gebruik kan de vorken doen afslijten, waardoor ze dunner worden en kunnen breken tijdens het heffen van zware ladingen.
  • Kettingen en koppelingen: De kettingen die de vorken omhoog trekken, moeten regelmatig worden gecontroleerd op slijtage en spanning. Versleten of slecht onderhouden kettingen kunnen breken, wat ernstige ongelukken kan veroorzaken. De koppelingen moeten ook stevig vastzitten en mogen geen speling vertonen.
  • Hydraulische cilinders: De hydraulische cilinders, die verantwoordelijk zijn voor het heffen en laten zakken van de mast, worden gecontroleerd op lekken en algemene werking. Een lekkende cilinder kan leiden tot een verlies van hefvermogen en kan gevaarlijke situaties veroorzaken.

2. De remmen

De remmen van een heftruck moeten altijd in topconditie zijn. Tijdens de keuring worden zowel de bedrijfsremmen als de parkeerremmen van de heftruck gekeurd:

  • Bedrijfsremmen: Deze remmen moeten de heftruck veilig en effectief tot stilstand brengen, zelfs onder zware belasting. De keurmeester test de remkracht en beoordeelt de algehele staat van de remschijven en remblokken.
  • Parkeerrem: De parkeerrem moet de heftruck veilig op zijn plaats kunnen houden, zelfs op een helling. De keurmeester controleert de werking van de parkeerrem en indien nodig stelt hij de spanning bij.

3. De besturing

Een goed functionerend stuurmechanisme is essentieel voor de veiligheid van de heftruck. Tijdens de keuring keurt de keurmeester de volgende onderdelen van het besturingssysteem:

  • Stuurinrichting: De stuurinrichting moet soepel en nauwkeurig werken, zonder speling in de besturing. Slijtage of beschadigingen aan de stuurinrichting kunnen leiden tot onvoorspelbare bewegingen van de heftruck, wat gevaarlijk kan zijn in een werkomgeving.
  • Hydraulische besturingspomp: Deze pomp zorgt voor de kracht die nodig is om de heftruck te sturen. Tijdens de keuring controleert de keurmeester of de pomp goed werkt en of er geen lekken zijn in het hydraulische systeem.

4. De banden

De banden van een heftruck zijn een ander belangrijk onderdeel tijdens de keuring. Banden zijn direct verantwoordelijk voor de stabiliteit van de heftruck en het draagvermogen:

  • Bandenprofiel en slijtage: Het profiel van de banden moet voldoende diep zijn om grip te bieden, vooral op gladde oppervlakken. De keurmeester controleert ook de slijtage van de banden, omdat dit de stabiliteit van de heftruck kan beïnvloeden.
  • Bandenspanning: De juiste bandenspanning (enkel bij de inzet van luchtbanden) is essentieel voor een stabiele en veilige werking van de heftruck. Tijdens de keuring wordt gecontroleerd of de banden op de juiste spanning zijn en of er geen lekken zijn.

5. De veiligheidsvoorzieningen

Heftrucks hebben verschillende veiligheidsvoorzieningen die een veilige bediening garanderen:

  • Veiligheidsgordels: Het dragen van een veiligheidsgordel is belangrijk voor de bestuurder. De keuring controleert of de veiligheidsgordels goed werken en of ze vrij zijn van beschadigingen.
  • Verlichting en signalen: Zijn de heftrucks uitgevoerd met verlichting en/of werklampen en/of een waarschuwingssignaal (zoals een claxon of back-up alarm) dan controleren ze bij de keuring de juiste werking ervan.
  • Overbelastingsbeveiliging: Heftrucks moeten beschikken over een overbelastingsbeveiliging, die ervoor zorgt dat de heftruck niet meer kan heffen dan zijn maximale capaciteit. De keurmeester test deze functie om te garanderen dat het systeem correct functioneert. 

6. De aandrijving

Of het nu gaat om een elektrische, gas- of dieselheftruck, de aandrijving van de heftruck wordt uitgebreid gecontroleerd:

  • Motor en batterij: Bij een elektrische heftruck wordt de batterij gecontroleerd op conditie en de algehele staat van de celverbinders. Voor diesel- en gasheftrucks worden de motor en het brandstofsysteem gecontroleerd op lekken, prestaties en onderhoudsbehoeften.
  • Transmissie: De transmissie van de heftruck moet soepel schakelen en vrij zijn van vreemde geluiden. Tijdens de keuring wordt gekeken naar de algehele staat van de transmissie en of er onderhoud nodig is.

7. De chassis en constructie

Het chassis van de heftruck is de basisstructuur die de hele machine ondersteunt. Tijdens de keuring wordt het chassis van de heftruck gekeurd op:

  • Scheuren en vervormingen: Het chassis moet vrij zijn van scheuren, vervormingen en andere beschadigingen die de structurele integriteit van de heftruck in gevaar kunnen brengen.
  • Bevestigingen: Alle bevestigingen, zoals bouten en moeren, worden gecontroleerd om te zorgen dat ze goed vastzitten en geen tekenen van slijtage vertonen.
Conclusie

Jaarlijkse keuringen van heftrucks zijn dus niet alleen ARBO wettelijk verplicht, maar belangrijk voor de veiligheid en efficiëntie in je bedrijf.

Bij Vorktrucks Holland begrijpen we hoe belangrijk het is om heftrucks in topconditie te houden, zodat jouw bedrijf veilig en efficiënt kan blijven werken.

Neem contact met ons op voor meer informatie over heftruckkeuringen of om een afspraak te maken met onze adviseurs. Samen zorgen we ervoor dat jouw heftruck(s) altijd voldoen aan de hoogste veiligheidsnormen.

heftruck gekeurd

Meer informatie?

Wil je meer informatie? Neem contact met ons op.

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u de beste ervaring krijgt op onze website. Bekijk Privacyverklaring